Što je SERP? Ukratko, SERP je stranica koju tražilica predloži nakon što je korisnik zatražio neki pojam za pretragu. Pored „prirodnih“ rezultata, tražilice korisniku predlažu i plaćene rezultate „reklame“ koji su povezani za taj određeni pojam koji se traži.
Dobro odrađeni SEO neke stranice direktno ima utjecaj na poziciju u SERP-u. Ako malo razmislite, bolja SERP pozicija daje vlasniku stranice mogući veći posjet na stranice koje objavljuje. Zbog velikog broja stranica na internetu, velika je i konkurencija za mnogobrojne upite koji se svakodnevno obrađuju.
Zbog toga je svakom vlasniku stranice u cilju imati što bolju poziciju u rezultatima pretrage. Da pojednostavimo, rezultat pretrage je SERP. Svaka tražilica daje rezultate na svoj način, ali u principu rate po sličnim pravilima. Algoritmi se razlikuju, ali postupak pretrage, kao i način na koji se pojave rezultati gotovo su isti. U svakom slučaju, bez obzira o kojoj tražilici je riječ, vlasnik stranice želi bolju poziciju. To nije lako postići, pa ćemo u tom kontekstu napisati malo detaljnije na temu rezultati pretrage.
Prije nego nastavimo, spomenut ćemo da čak 90% od ukupnog internet prometa na sve web stranice u svijetu dolazi sa prve stranice rezultata pretrage. Ne treba posebno istaknuti da je Google vodeći u isporuci rezultata, to već svi znamo.
Koje korake možete poduzeti da bi imali bolju SERP poziciju? U nastavku saznajte što je SERP, i kako možete analizirati rezultate pretrage, da bi uradili dobru SEO optimizaciju.
Što je točno SERP?
Search Engine Results Page (SERP) je stranica rezultata za neki pojam koji pretražujete. SERP može biti Google, Bing, Yahoo, ili stranica neke sasvim druge tražilice.
SERP svake tražilice je različito dizajniran, ali se nekako svi najviše vodimo dizajnom Google tražilice, s obzirom da je to i najpopularnija tražilica u svijetu. Ako govorimo o brojkama, čak 80% od svih pretraga u svijetu obavi se putem tražilice Google.
Različite vrste upita
Rezultati upita će se pokazati ovisno o vrsti samog upita. Upite možemo podijeliti na 3 osnovna modela: navigacijski, informacijski i transakcijski upit.
- Navigacijski upit: ovaj upit predstavlja pretragu određene internet stranice. U slučaju da korisnik traži određenu stranicu, ali ne zna točno unijeti URL (domenu), zovemo navigacijski upit. Teško je u slučaju ove pretrage postići poziciju na prvoj SERP stranici. Da bi to ipak uspjeli, predlažemo da platite oglase za određene pojmove za koje želite rangirati.
- Informacijski upit: upit koji korisnik pretražuje kada želi saznati neku informaciju. Ovo je i najčešće korišteni upit, a riječ je o upitu od kojeg tražimo rezultate koji će nam pojasniti neki pojam, naučiti nas o nekim činjenicama ili općenito ponuditi sadržaj za određenu temu koja nas zanima. Za bolje pozicije u rezultatima pretrage, predlažemo na stranicu staviti i multimedijalni sadržaj koji je u kontekstu teme koja je obrađena.
- Transakcijski upit: ovaj upit se događa kada korisnik upisuje pojam i očekuje rezultat za kupovinu nekog proizvoda ili usluge. Radi se o upitima koji donose potencijalno najveću zaradu, zbog čega je i cijena po kliku (oglasa) mnogo veća od prethodno spomenute dvije vrste upita. Da bi svoje proizvode dobro pozicionirali, svakako trebate uraditi reklamnu kampanju i dobro je skalirati.
Plaćeni oglasi ili prirodne pozicije?
I plaćeni i prirodni rezultati u Google pretragama izgledaju dosta slično. Budući da plaćeni rezultati mogu znatno povećati promet prema vašoj stranici, bilo bi dobro razmisliti o reklamnoj kampanji.
Ovisno o poslu kojim se bavite, uz pomoć internet stranice, plaćeni oglasi i rezultati u pretragama mogu biti jako dobra opcija.
Prednosti oglašavanja
Google algoritam postavlja plaćene rezultate, obično na 4 prve pozicije prilikom desktop pretraga, i prve 3 pozicije prilikom pretraga na mobilnim uređajima. Obično se kao rezultat pojave4, odnosno 3 oglasa različitih kampanja i kompanija. To znači da će na te pozicije doći reklamirani rezultati za iste ili slične pojmove koje korisnik pretražuje. Ovo je još jedan primjer natjecanja za poziciju, samo što se u ovom slučaju SEO svodi na dobro urađenu kampanju i skaliranje u realnom vremenu.
Za odabir rezultata Google uzima brojne faktore: vrijednost plaćanja oglasa, kvalitetu stranice, kvalitetu oglasa, i koliko je stranica relevantna za određeni upit. Ukoliko algoritam smatra vašu stranicu boljom i relevantnom za neki pojam, pojavit ćete se ispred konkurencije.
Vrijednost prirodnih pozicija
Prirodne pozicije svoje mjesto zauzmu putem SEO optimizacije. Pisali smo na temu: SEO optimizacija, p se podsjetite. Za što bolje pozicije stranice, vlasnik treba graditi kvalitetan SEO. Ako se dobro uradi SEO, moguće da nećete trebati plaćati kampanje da zauzmete dobre pozicije. Naravno, ništa nije sigurno i mnogo toga ovisi o mnogim faktorima. Ukoliko pak imate jaku konkurenciju u nekom području, stranice koje su konkurentne, mogu vas potisnuti na niže pozicije svojim plaćenim oglasima.
Detalji koje SERP nudi i brzi vodič kroz neke od njih
Moderni rezultati pretrage „SERP“ daju više detalja na pogled, nego što je to bio slučaj u prošlosti. Sitne razlike znače mnogo, što su vidjeli inženjeri u kompanijama pa tako prilagođavaju rezultate za krajnjeg korisnika interneta.
U rezultatima pretrage nećete pronaći samo link na neki site, ili stranicu na nekom siteu. Današnje tražilice nude pretragu fotografija, daju prijedlog za kupovinu, pokazat će put prema nekoj lokaciji pa čak mogu i raditi automatsku konverziju različitih standarda i vrijednosti.
Google Ads (Oglasi kompanije Google)
Google Ads, poznati i kao Google AdWords se često pokaže u rezultatima, na prvim pozicijama i na kraju prve stranice. Lakše je dobiti oglas na dnu stranice rezultata, što je i logično, jer će najveći broj pregleda biti zabilježen na oglasnim pozicijama na početku stranice.
Da bi došli na vrh SERP stranice trebate imati jako kvalitetan web site, i vjerojatno veliki budžet za reklamnu kampanju. Cijena klika na tim pozicijama daleko je veća, ako je usporedimo sa pozicijama na dnu. Sama cijena naravno ovisi o konkurenciji i cijeni pojma za koji tražimo poziciju, ali u prosjeku su cijene veće na vrhu SERP stranice nego na dnu.
Featured snippet u rezultatima pretrage
Featured snippet možemo prevesti kao „Istaknuti isječak“. Kako i sama riječ kaže, istaknuti rezultat hvata poglede bolje od ostalih rezultata pretrage. Featured snippet daje link na site, ali i onaj dio sadržaja u kojem se nalazi traženi pojam. Ako je korisnik tražio baš taj dio, i dobio potreban rezultat, vrlo je vjerojatno da će kliknuti na link koji se nalazi u istaknutom isječku.
Web site treba zadovoljiti neke uvjete da bi tražilica nudila ove rezultate s njegovim sadržajem. Web site treba biti na prvoj stranici pretrage (konkretno na Google tražilici), da bi ga Google nagradio opcijom Featured snippet.
Image pack – Google rezultati
Ako Google algoritam odluči da je vizualna informacija relevantna, za neki upit, SERP će korisniku ponuditi fotografije umjesto poveznica za neki tekstualni sadržaj. Google koristi različite algoritme za fotografije i za tekstualni sadržaj, pa se vlasnicima stranica savjetuje da urade SEO optimizaciju fotografija, pored SEO optimiziranja tekstualnog sadržaja.
Koristite: precizan i intuitivan naziv datoteke, dodatni tekst za fotografije (captions i alt text), relevantan tekst koji „okružuje“ fotografiju, i druge SEO metode za što bolje pozicioniranje fotografija.
Local pack – Google
Local pack se pojavi kada tražimo neku lokaciju, ili neki proizvod/uslugu koja se nudi u blizini. Google će u rezultatima sa desne strane (desktop) ili na vrhu (mobile) ponuditi karticu sa mapom i označenom adresom mjesta koje se povezuje s našim upitom.
Ovdje se obično radi o lokalnim poslovnim prostorima, odnosno firmama koje se bave određenom djelatnošću i žele biti prisutne na internetu. Pored mape, Google ispod daje naziv firme, recenziju, kontakt informacije i druge detalje koji su relevantni.
Related questions „Slična pitanja“
Za svaku pretragu, u svijetu se utipka veliki broj sličnih upita sa različitim pojmovima. Upiti koji su slični, odnosno, traže isti rezultat, Google pozicionira na prvu stranicu, da bi olakšao korisniku pretragu. Zamislite malo, nekada jednostavno ne znate kako tražiti neku informaciju. Na ovaj način Google će vam olakšati i navesti vas na pravi trag.
Zaključak za kraj
Pokušali smo objasniti što je SERP, i kako se koristi da svoj site optimizirate i imate što bolje SEO rezultate. Dakle, sama SEO optimizacija web stranice se svodi na što bolju poziciju u rezultatima pretrage, SERP.
Što bolje razumijete SERP, to ćete bolje razumjeti SEO optimiziranje stranice. Algoritmi se stalno mijenjaju, usavršavaju i drugačije rade. Ipak, neke stvari se ne mijenjaju, i dobro optimiziran web site ima potencijala da dugo godina bude u samom vrhu rezultata za pojmove za koje rangira. U slučaju nekih pogrešaka, ili ispadanja izvan „okvira“ Google algoritma, site uvijek možete prilagoditi trenutnim smjernicama Google-a i vratiti mu pozicije koje je imao prije nadogradnje Google algoritma.
Važno je znati da se pozicije stalno mijenjaju i nema načina da svoj web site postavite na neku poziciju i smatrate posao završenim. Stalno trebate pratiti kako site radi i koliko je dobro pozicioniran. Posao je to koji stalno traje i nema rok završetka. Neka kampanja može imati početak i kraj, ali pozicije u najvećoj bazi svijeta nisu fiksne. Sretno u daljnjem radu i dobroj SEO optimizaciji. Vremenom ćemo obraditi još na temu SEO optimizacije. Čitajte nas redovno, i pratite novosti.