Velika većina ljudi koji danas koriste Internet ima profil na barem jednoj od društvenih mreža. Osim što putem njih možemo komunicirati sa svojim prijateljima i poznanicima, čest je slučaj da pratimo nekoga od poznatih osoba ili pak čitamo vijesti na njima jer nam nude jednostavnu platformu koja zapravo gotovo da objedinjuje sve naše internetske aktivnosti na jednom mjestu. No, u posljednje vrijeme na njima se može primijetiti jedan vrlo zanimljiv fenomen. Riječ je o takozvanim botovima koji će često preplaviti odjeljak za komentare na objavu i tako praktički običnim korisnicima onemogućiti da uopće budu viđeni među hrpom naizgled besmislenih komentara.
Što su botovi?
Iako su se upoznali s likom i radom internetskih botova, mnogi još uvijek ne znaju što su zapravo botovi. Jedna od najboljih definicija internetskih botova koja se može pronaći danas je ona koja kaže kako su botovi programi koji se razlikuju u svojim funkcijama, sposobnostima i dizajnu, a njihova najčešća upotreba na Internetu je imitiranje normalnog ljudskog ponašanja. Oni najčešće koriste umjetnu inteligenciju, kao i druge programe koji im pomažu u tome da izgledaju kao obična osoba koja ostavlja normalne komentare. Pojednostavljeno, internetski botovi bili bi programi namijenjeni za obavljanje različitih akcija na Internetu.
Dvije glave vrste botova
Kada se osvrnemo na ukupna iskustva koja smo imali s botovima na Internetu, lako je doći do zaključka da se tehnologija potrebna za kreiranje botova može iskoristiti za nešto dobro, ali i nešto loše. Upravo smo zato botove i podijelili u te dvije skupine, a za svaku ćemo navesti par primjera.
Dobri botovi
Dobri botovi su oni botovi koji su kreirani kako bi korisnicima pomogli ili olakšali boravak na Internetu. Neki od standardnih primjera dobrih botova su:
- Chatbotovi kreirani kako bi korisnicima automatski i instant odgovarali na najčešće postavljena pitanja
- Botovi na stream i chat servisima koji se mogu koristiti za blokiranje nedozvoljenih riječi, za slanje slika, pjesama itd.
- Informacijski botovi zaduženi za opskrbljivanje korisnika najnovijim vijestima iz sfera njihovog interesa.
Loši botovi
Među loše botove svakako možemo ubrojati one koji su kreirani kako bi izazvali pomutnju ili vršili neke nepoželjne zadatke za pojedince i tvrtke. Njih također ima više vrsta, a nabrojat ćemo najpopularnije:
- Botovi koji reklamiraju određene stranice koje su najčešće prevarantske ili sadrže viruse
- Botovi koji svojim kreatorima osiguravaju lažne dodatne preglede na objave, videe i stvaraju aktivnost na istima
- Botovi čija je svrha prevariti nekog od korisnika imitirajući običnog korisnika.
Društvene mreže idealno mjesto za botove
Društvene mreže kao da su stvorene za plasiranje internetskih botova, a to je posebice slučaj u zadnje vrijeme kada gotovo svatko ima profil na jednoj od njih te vrlo vjerojatno i na više istovremeno. Dosegnuti široku publiku nikada nije bilo lakše, a to je pogotovo efektivno koristeći objave nekih poznatih i popularnih stranica koje prate milijuni ljudi. Njihovi komentari nerijetko će imati velik broj “lajkova” jer će ih dobiti od uglavnom drugih botova koji imaju sličnu ili istu svrhu. Nažalost, upravo zbog velike publike koja će sudjelovati u raspravi online, netko će gotovo sigurno postati žrtva jednog od botova i zato je bitno znati kako ih prepoznati.
Kako prepoznati bota?
Botove možda nije lako prepoznati na prvi pogled, no neke ih karakteristike uglavnom vrlo brzo mogu otkriti. Primjerice, botovi će često imati običnu, generičku sliku društvene mreže na kojoj se nalaze ili pak sliku privlačne osobe koja bi mogla zaintrigirati neke od korisnika. Također, prilikom posjeta njihovom, primjerice, Instagram profilu, često neće imati niti jednog pratitelja dok će istovremeno pratiti nekoliko stotina ljudi. Veliki znak da je riječ o botu bit će i njihov opis na profilu koji će uglavnom biti kratak i voditi na sumnjiv link.