SEO ili Search Engine Optimization je jako važna praksa, optimiziranja internet stranica za postizanje što većeg broja „prirodnih“ posjeta prema tim stranicama ili web sajtu. Kada spominjemo „prirodne“ posjete, mislimo na posjete koje dolaze korištenjem različitih termina za pretragu u današnjim tražilicama.
Najpoznatija tražilica u svijetu je svakako Google, ali se pojmovi koje ćemo pojasniti u ovom članku odnose i na druge tražilice Bing, Yahoo isl…
Vlasniku stranice je iznimno važno da ima što veću posjetu prema svojim stranicama. Posjete mogu biti sa tražilica, sa društvenih mreža ili sa nekih poveznica sa drugih stranica. Kako god, primarni je cilj imati što veći broj „prirodnih“ posjeta na neku web stranicu ili kompletan sajt.
U nastavku ćemo se detaljno dohvatiti ove teme, i pokazat ćemo vam kako da optimizirate web site, za što bolje rezultate. Korak po korak, pojasnit ćemo glavne pojmove i faktore koji imaju učinak na konačni rezultat.
Saznajte što je SEO, kako tražilica radi, kako radi SEO, kako optimizirati za Google, i što je autoritet web stranice… U ovom članku ćete pronaći odgovore na ova pitanja, i još mnogo toga. Krenimo redom.
Kako radi tražilica?
Tražilicu možemo opisati kao knjižnicu modernog doba. Preciznije, tražilica je knjižnica digitalnog doba, odnosno sadržaja koji se nalazi online i treba biti dostupan svima koji imaju pristup internetu.
Umjesto da arhiviraju kopije knjiga, tražilice u svojim bazama čuvaju kopije sadržaja stranica koje su na internetu. Kada korisnik u tražilicu utipka neki pojam, tražilica vrši unutarnju pretragu i putem svog algoritma korisniku nudi stranice koje su relevantne njegovoj pretrazi.
Algoritam je važna stavka u tom procesu, jer se baš na njega oslanja svaka tražilica, i on je ključan u pružanju što boljeg rezultata prema korisniku.
Nitko ne zna točno, kako radi Google algoritam, ali znamo neke općenite stvari i po njima gradimo SEO strategiju.
Ako smo „pogodili“ sa svojom SEO strategijom, to znači da imamo „formulu“ za uspjeh. Uzmemo li u obzir da je Google glavna tražilica u svijetu, onda znamo koliko taj uspjeh vrijedi.
Kako radi SEO?
Pojednostavljeno govoreći; SEO radi tako što želimo pokazati tražilici da je naš sadržaj relevantan za određeni pojam, i zaslužuje biti na prvom mjestu rezultata pretrage.
Svaka tražilica ima za cilj ponuditi korisnicima najbolje rezultate, da dobiju ono što su tražili. Ako smo pogodili sa SEO strategijom za Google, vjerojatno ćemo imati dobre rezultate i kod drugih tražilica.
Kako ćete doći do tih rezultata, ovisi o strategiji i tražilici prema kojoj optimizirate web site. Ako želite veliku posjetu prema vašoj web stranici, gradite SEO za Google algoritam. Ako ste pak okrenuti video sadržaju, želite se proslaviti na YouTube platformi, onda ćete graditi SEO za YouTube algoritam.
Svaka tražilica ima različite algoritme, i teško bi bilo pisati o svakom u jednom članku. Mi ćemo se ovdje osvrnuti na Google algoritam, i stavit ćemo fokus na rangiranje prilikom Google pretraživanja.
Kako optimizirati web site za Google?
Google je kompleksna tehnologija, možemo kazati „živi organizam“ i stalno se mijenja i razvija. Prema nekim procjenama, Google tražilica u svom algoritmu uzima preko 200 faktora koji imaju utjecaja na konačni rezultat i pozicioniranje pri ponuđenim rezultatima. Nitko zapravo ne zna koliki je broj faktora za rangiranje, i kako točno Google algoritam radi. Neke ipak znamo, jer je i Google ukazao na njih.
Prvi, i jako važan dio koji trebate znati, koji je Google potvrdio: Google rangira stranicu, a ne kompletan web site.
Ako imate posao o postavljanju keramike, i web stranicu sa više stranica (o nama, izbor keramike, cijena usluge, postavljanje keramike), logično je da pojam „postavljanje keramike“ neće u rezultatima dati svaku stranicu sa vašeg internet sajta. Još odgovora na pitanje: Što je SEO, slijedi u nastavku.
Krenimo dalje: Crawlability odnosno mogućnost „skeniranja“ web stranica
Prije nego će Google i krenuti sa rangiranjem nekog web sajta, prvo mora znati da taj sajt uopće i postoji.
Google koristi nekoliko načina da otkrije sadržaj na webu, ali je primarna metoda Crawling „skeniranje“. Ovaj način skeniranja sadržaja se odnosi na praćenje poveznica određenih stranica koje su već indeksirane. Na taj način Google može otkriti stranice za koje nije znao da postoje.
Takvo skeniranje sadržaja obavlja Google program kojeg zovemo Spider, prevedeno „pauk“.
Recimo da neki web sajt ima poveznicu prema vašem sajtu, koja pokazuje na početnu stranicu. Kada Google pauk bude pratio tu poveznicu, vjerojatno će vašu stranicu staviti u svoju bazu i indeksirati je. Sa te jedne poveznice, pauk može pratiti sve poveznice na vašoj stranici, i pronaći kompletan sadržaj vašeg web sajta.
Ovdje već možete zaključiti koliko je važno povezivati sadržaj, kako izvana (sa drugih web stranica), tako i na svom web sajtu, povezivati stranice međusobno.
- Radite dobru strategiju povezivanja stranica
- Nofollow poveznice Google neće pratiti
- Noidex stranice Google neće pronaći
- Blokiranje u robots.txt zaustavit će Google da skenira sadržaj
Krenimo dalje, sa optimiziranjem sadržaja za što bolji Google rezultat.
Mobilni prikaz web sadržaja
Vremena se mijenjaju, pa tako i internet tehnologije. Današnji google algoritam nije toliko sličan algoritmu s početaka ove kompanije. Teško je zamisliti internet na mobilnim telefonima s početka 2000. Godine. Baš kako je teško zamisliti takav scenarij, danas nam je nezamislivo korištenje telefona koji nema veliki zaslon, internet preglednik i sve moguće internet servise koji su nam dostupni.
Prateći razvoj tehnologije, sve veći broj ljudi u svijetu koristi smartphone uređaje. Današnji udio pretraživanja na internetu ide u korist pametnim telefonima. Čak 63% od svih pretraga u svijetu uradi se korištenjem mobilnog telefona. Taj broj raste iz godine u godinu, pa je i Google već prije par godina svoje algoritme pripremio za nadolazeće promjene.
Ako želite biti dobro pozicionirani u rezultatima Google pretrage, trebate biti mobile-friendly. To znači da vaše web stranice trebaju biti optimizirane za prikaz na malim mobilnim zaslonima. Svi elementi web stranice trebaju poštivati određena pravila, za što bolje korisničko iskustvo i što bolji prikaz kompletnog sadržaja.
Još je 2018. Godine Google objavio svoj novi način indeksiranja sadržaja pod imenom mobile-first indexing. To znači da Google roboti traže mobilnu verziju vašeg web sajta i nju indeksiraju u svoju bazu.
Danas će rijetko koji korisnik ostati na stranici koja se otvara isključivo za desktop verzije uređaja. Mislimo na korisnike koji posjećuju tu stranicu uz pomoć preglednika na pametnom telefonu. Google se trudi zadržati svoju poziciju prve tražilice u svijetu, a to može samo ako su korisnici zadovoljni. Korisnik koji traži web stranice putem mobitela, treba da ima rezultate prilagođene otvaranju na mobilnom telefonu. Jednostavno i jasno!?
Brzina stranice
Brzina stranice odnosi se na brzinu učitavanja web stranice u pregledniku. Google posebno rangira brzinu očitavanja stranice za desktop i za mobilne uređaje.
- Za brzinu je važan dobar odabir hosting paketa
Ovo je još jedan primjer kojim Google želi svoje korisnike učiniti maksimalno zadovoljnima. Ako korisnik dobije vašu stranicu kao rezultat pretrage, klikne da se stranica otvori, i na kraju korisnik odustane radi duljeg čekanja učitavanja, Google će vašu stranicu pozicionirati niže od konkurencije.
Ukratko, Google daje određenu prednost stranicama koje se brže učitavaju. Postoje razni alati za provjeru brzine učitavanja, a najpoznatiji među njima je Google Pagespeed Insights. Provjerite rezultate vaše web stranice.
Namjera pretrage i Google rezultati
Google algoritam se stalno mijenja i vremenom napreduje. Toliko je sofisticiran, da Google pretraga može pretpostaviti namjeru vašeg pretraživanja. Uz pomoć pojma koji tražite, Google pretpostavlja što želite pronaći i nudi vam najbolje rezultate.
Pogledajte primjer ove dvije slične, a opet različite pretrage.
Pojam „brzina interneta“ dosta je općenit, ali Google algoritam zna pretpostaviti da korisnik traži brzinu interneta na čvoru s kojeg pristupa. Google rezultati nude stranice koje u sebi imaju ili govore o alatima koji mjere brzinu interneta. Korisnik može otvoriti stranicu koja ima najbolji opis u rezultatima i vrlo brzo saznati brzinu Interneta s mjesta sa kojeg se spaja.
Drugi pojam „brzina interneta u hrvatskoj“ je malo precizniji, i daje naslutiti da korisnik želi saznati koje su brzine interneta u Hrvatskoj dostupne, ili možda traži prosječnu brzinu interneta u Hrvatskoj. Ako klikne na prvi rezultat Geek.hr, sa opisom stranice Brzina interneta u Hrvatskoj, on će saznati sve potrebne podatke na tu temu.
Unatoč činjenici da smo koristili dva slična pojma, Google je ponudio potpuno dva različita rezultata za dvije pretrage. Algoritam je toliko kompleksan „pametan“ da interpretira motiv koji stoji iza pojma koji je korisnik pretraživao. Prilagodite vaš sadržaj tako da bude precizan i ponudi korisniku točno ono što traži. Zagušeni i nejasni sadržaji mogu izgubiti na vrijednosti, ako ih Google indeksira za više pojmova. Tako će svaki pojam biti slabo rangiran i vi ćete izgubiti posjetu prema vašem sajtu. Sa druge strane, ako ciljate na jedan pojam, ili više njih u tom kontekstu, vjerojatno ćete dobiti i ciljanu grupu posjete prema određenoj stranici. Naravno, sve ovo pišemo uz pretpostavku da ste uradili i druge SEO korake, i da ste bolji u tome od vaše konkurencije.
Poveznice prema vašem sajtu ili Backlink
Poveznice prema vašem web portalu ili bilo kojoj web domeni puno znače za dobar SEO rezultat. Google se u nekom periodu želi udaljiti od takve strategije građenja dobrih pozicija, no to još uvijek nije jasno razjašnjen postupak. Koliko god stručnjaci iz te kompanije uvjeravali da to nije dobra strategija, i da neće donijeti željene rezultate, povratni linkovi su se u praksi pokazali jako korisni.
Logično je da određena stranica, na koju pokazuju druge stranice pomoću linkova, ima određeni autoritet. Takve stranice Google algoritam nagradi i daje im prednost na određene pojmove.
Postoji i druga strana ove priče, ona loša strategija. Dakle, Google ne želi da gradite kampanju na povratnim linkovima. U trenutku kada algoritam prepozna takvu metodu SEO kampanje, vašu stranicu će manje vrednovati i neće je rangirati kako ste očekivali. Vaša stranica je dobila takozvani Google penal.
Kada gradite novi web site, trudite se raditi kvalitetan sadržaj, i biti prisutni na webu. Ako imate dobar sadržaj, prisutni ste na društvenim mrežama i komunicirate sa vašom publikom, povratni linkovi će sami doći, prirodnim putem.
Nemojte biti brzopleti i gurati SEO strategiju pod bilo koju cijenu. Moguće da u kratkom periodu i ostvarite neki dobar rezultat, ali to nikako nije dobro dugoročno.
Kvaliteta sadržaja
Google algoritam traži web stranice i indeksira sadržaj sa tih stranica. U cilju je indeksirati sadržaj i korisnicima kasnije ponuditi što bolji rezultat na neki upit. Kvaliteta sadržaja ovisi o mnogo faktora, i na vama je da prepoznate temu o kojoj pišete, uradite kvalitetno dijagram ili druge elemente na stranici koju nudite.
Budite pristupačni svojoj publici, da na stranici dobiju odgovor na njihov upit. Nije potrebno pisati esej ili dugačke tekstove bez prekida. Radite kratke i smislene rečenice, sa potrebnim razdvajanjima i drugim elementima u objavi.
U ovom dijelu ćemo i privesti članak kraju, jer na kraju, sve je u kvaliteti objava koje radite. Budite pristupačni svojoj publici, prisutni na mrežama i radite kvalitetne objave. Važno je ažurirati postove, posebno ako imate neke stare objave koje se odnose na period od prije 5-6 godina. Aktualizirajte tekstove koje imate na portalu ili sajtu druge namjene.
Kao odgovor na pitanje, što je SEO, možemo kazati da je SEO razumijevanje rada tražilica. U najvećoj mjeri, ako poznajete tražilicu Google i na koji način radi algoritam, znat ćete i druge tražilice u velikoj mjeri. Većinom se i druge tražilice oslanjaju na metodu rada Googla jer je to ipak dominantna tražilica, koja godinama stoji na samom vrhu. SEO optimiziranje je širok pojam, i najbolje je poznavati širu sliku, da bi sami na svom web sajtu podesili detalje i sve potrebno za vašu SEO strategiju.