Svi smo barem jednom čuli ipitali se što je Metaverse, virtualni svijet koji je trebao promijeniti način na koji radimo, družimo se i igramo. No, unatoč milijardama uloženima i velikim očekivanjima, Metaverse danas polako propada jer nije pronašao stvarnu primjenu u svakodnevnom životu.
Ljudi su brzo izgubili interes – platforme su bile preskupe, tehnički zahtjevne i često prazne. Umjesto obećanog digitalnog svemira, korisnici su dobili ograničeno iskustvo s puno tehničkih problema i malo konkretnih koristi. Jednostavno rečeno, Metaverse nije uspio postati dio naše rutine.
Što je Metaverse i zašto polako propada?
U nastavku donosimo 15 činjenica koje objašnjavaju zašto Metaverse polako propada i što se zapravo dogodilo s ovim digitalnim svijetom budućnosti.
1. Nedostatak stvarnih korisnika
Unatoč bombastičnim najavama, broj aktivnih korisnika u Metaverseu ostao je minimalan. Većina ljudi se nije dugoročno zadržala jer su platforme bile spore, skupe i tehnički zahtjevne.
2. Visoki troškovi tehnologije
Da bismo koristili Metaverse, trebamo VR naočale, snažan procesor i stabilnu internetsku vezu. Za prosječnog korisnika, to je preskupo ulaganje.
3. Slaba infrastruktura interneta
Metaverse zahtijeva brz i stabilan internet bez prekida. No, mnoge zemlje i dalje nemaju dovoljnu pokrivenost, što znači da se korisničko iskustvo često prekida i gubi smisao.
4. Nedostatak sadržaja
Iako je zamišljen kao svijet beskrajnih mogućnosti, nedostajalo je kvalitetnog sadržaja koji bi zadržao korisnike u digitalnoj stvarnosti. Virtualni sastanci i koncerti brzo su izgubili privlačnost jer korištenje Metaversea nije nudilo stvarnu vrijednost ni razlog za dugoročno sudjelovanje. Ljudi su shvatili da je kako koristiti Metaverse zanimljivo samo kratko vrijeme, ali bez novih iskustava i koristi – entuzijazam je brzo nestao.
5. Previše hypea, premalo stvarnosti
Marketing je obećavao novi svijet, ali stvarnost je bila ograničena. Mnogi su se osjećali prevarenima, jer su vizuali i funkcionalnosti bili daleko od prikazanog u reklamama.
6. Problemi s privatnošću i sigurnošću
Kao i svaka digitalna platforma, Metaverse je podložan hakerskim napadima i krađi podataka. To je izazvalo nepovjerenje kod korisnika i kompanija.
7. Nedostatak standardizacije
Različite platforme imale su vlastite verzije Metaversea, što je dovelo do fragmentacije tržišta. Nije postojao jedinstven sustav koji bi sve povezao.
8. Slab poslovni model
Tvrtke su ulagale milijarde, ali povrat investicije nikad nije došao jer se nije znalo kako koristiti Metaverse na održiv način. Korisnici nisu kupovali digitalne zemljišne parcele ni NFT predmete u očekivanom broju, što je dovelo do pitanja zašto Metaverse propada i može li uopće postati isplativ oblik virtualne ekonomije.
9. Promjene u društvenim trendovima
Nakon pandemije ljudi su se poželjeli vratiti u stvarni svijet. Interakcije uživo postale su ponovno vrijedne, dok je digitalna stvarnost izgubila čar.
10. Konkurencija umjetne inteligencije
Dok je Metaverse stagnirao, AI tehnologija preuzela je pažnju svijeta. Chatbotovi, generativna umjetnost i automatizacija postali su novi trend.
11. Tehničke poteškoće i bugovi
Rani korisnici prijavljivali su česte padove sustava i lošu optimizaciju, što je uništilo reputaciju i povjerenje u Metaverse.
12. Nedostatak jasne svrhe
Mnogi su se pitali – što je Metaverse i zašto ga koristiti ako već postoje društvene mreže, Zoom i igre koje nude slična iskustva. Nedostatak jasne svrhe i praktične koristi objasnio je zašto Metaverse propada, jer ljudi nisu vidjeli razlog da mijenjaju postojeće digitalne alate za složeniji sustav koji im ne donosi stvarnu prednost.
13. Zasićenost digitalnim svijetom
Korisnici su već umorni od digitalnog života. Žele stvarne odnose i iskustva, a ne još jedan ekran koji ih odvaja od realnosti.
14. Neuspjeli poslovni projekti
Čak su i giganti poput Meta (Facebook) morali smanjiti ulaganja u Metaverse nakon ogromnih gubitaka. Projekti su se gasili, a timovi preusmjeravali na AI.
15. Gubitak povjerenja investitora
Kako su rezultati izostali, investitori su povukli kapital, što je dodatno usporilo razvoj i inovacije. Bez financijske podrške i jasnog plana kako koristiti Metaverse, projekt je izgubio smjer i vjeru tržišta. To je bio konačni signal zašto Metaverse propada – bez ulaganja i korisnika, digitalni svijet koji je trebao povezati milijarde jednostavno je stao.
Zaključak
Iako je Metaverse imao potencijal da postane sljedeća velika stvar, realnost je pokazala da svijet još nije spreman za potpunu digitalnu egzistenciju. Kombinacija tehničkih ograničenja, previsokih očekivanja i promjene društvenih prioriteta dovela je do njegova postupnog pada. No, tehnologija koja stoji iza Metaversea možda će u budućnosti pronaći novo lice – u obrazovanju, zdravstvu ili arhitekturi.
A da bi digitalni svijet uopće funkcionirao, ključno je znati kako izbjeći prekide interneta – jer bez stabilne veze, nijedna virtualna stvarnost ne može zaživjeti.